Blog de Gloria Gorriz Rodriguez per a l'assignatura P24 NOves tecnologies aplicades a l'educació, curso 2010-11, de la Universitat Jaume I

martes, 30 de noviembre de 2010

De què parlem quan parlem dels llibres de text? Conferència de Jaume Martínez Bonafé.

Hola a tots i a totes! 

Aquesta entrada al meu blog serà dedicada per a parlar de la conferència que va ser donada el dimecres dia 24 de Novembre pel professor Jaume Martínez Bonafé a l'Aula Magna de l'Escola Superior de Tecnologia i Ciencies Experimentals de la UJI. També parlaré de dues articles recomanats pel professor Jordi Adell anomenats: 

Pel que fa a la conferència diré que m'ha paregut prou interessant i ens ha fet reflexionar sobre aquelles coses que ens poden ser útils o no, per a dur a terme una classe. Una petita crítica que faria seria que la conferència haguera sigut un poc més constructiva. No obstant l'he trobada interessant.
És obvi que hi haja gent que pense que sense llibres al davant és impossible dur a terme una classe, i més sense assignatures, com ens ha anomenat Jaume Martínez. Açò es deu a que durant tota la vida les classes han sigut impartides amb uns llibres que s'utilitzaven com a guia d'ensenyament. Així doncs, en la meua opinió pense que si que podria dur-se a terme una classe sense la utilització d'un llibre, però ens l'hauriem de treballar (com tot el que fem) per a que siga profitosa. Quan jo siga mestra durant uns anys i tinga consciència de com funciona tot dintre de l'escola i el que la rodeja, hem plantejaré el donar alguna que altra classe sense un llibre al davant i utilitzant nou recursos, tot i això si m'ho permeten, clar. Resulta innovador eixir-se'n fora del llibre de text que hem tingut durant tota la vida, per això m'agrada la idea d'utilitzar noves tecnologies, nous recursos per a dur endavant una classe, ja que resulta llamatiu per als nens i nenes.
Nosaltres no tan sols ens formem amb l'ajuda dels llibres, sinó també amb les relacions socials que es desenvolupen al nostre voltant.
Podem trobar alguna escola que actualment no està utilitzant llibres a les aules, com és el cas de l'escola Empire High School de Vail, que es troba en l'estat d'Arizona. 
Les noves tecnologies en l'aula tenen efectes positius? Segons una pàgina que he trobat, l'escola que acabe d'anomenar diu el següent:
"Previamente a su decisión de adoptar la educación electrónica, los funcionarios de educación de Arizona investigaron en otros estados, y encontraron que los alumnos con este sistema se sentían más comprometidos en sus estudios y muy entusiasmados con su colegio. Una de las razones para que ello suceda fue el hecho de que los alumnos tenían una parte más activa en el proceso de desarrollar las lecciones en vez de ser meros receptores de ellas. Otra ventaja de las laptops sobre los libros de texto es que la información más reciente e importante toma de cinco a seis años para poder incluirla en los libros de texto, y muy especialmente lo referente a las áreas de la ciencia."

Enllaç web


Així doncs, podem veure que les noves tecnologies a l'aula si que estan tenint bons resultats pel moment, aleshores... A qué esperem per a utilitzar-les?
També és cert que s'ha trobat algun que altre problema, però pense que té més pes i importància el fet de que els nens i nenes estiguen aprenent i traient bons resultats fent ús de les noves tecnologies.
Per altra banda, dir que mitjançant l'ús de les noves tecnologies i deixant un poc al costat els llibres de text, fem possible que els nens i nenes d'una escola puguen buscar moltíssima més informació de la que els llibres ens mostren. Fent un "click", podem arribar a observar moltes més coses de les que poden aparèixer en un simple full. Hi ha quantitat de ferramentes útils en Internet que permeten buscar allò que desitgem, i també es pot difondre en altres pàgines, com per exemple els bloggs, i posar-ho en comú amb diferents escoles. L'ús del twitter, per exemple, fa que estiguem en contacte amb altres persones dedicades al món de l'enssenyament i, així doncs, posar en comú coses que ens poden ser útils per a tots. 
Està clar que els llibres de text ens han pogut ser útils durant molts anys, però... Qué us pareixen les ferramentes TIC? No són suficient per a que un nen/nena puga aprendre molt més del que apareix en el full del seu llibre? Ahí ho deixe.
Com bé diu Jordi Adell a l'article "Carta a los editores de libro de texto", es fa tot el que es pot per poder conseguir una millor educació i, si pot ser de millor qualitat, més que millor. 
"Perdónenme por el tono indignado de esta carta, pero han llamado públicamente “cómplices de piratería” a mis representantes políticos y, aunque no me gusta gran parte de lo que hacen, siguen siendo mis representantes y, en este caso, si se esfuerzan por conseguir materiales educativos de calidad y más baratos en lugar de hacerles a Uds. más ricos, les aseguro que tienen todo mi apoyo."
Hi ha que mirar pel futur dels estudiants, i hem de decidir-ho entre tots, però d'una manera efectiva, des del punt de vista de tothom i no fixar-nos tan sols en allò que convé.


Adéu.

3 comentarios:

  1. En resposta a la pregunta que fas, crec que les ferramentes TIC si són suficient per a que l'alumne aprenga, com queda demostrat en l'escola eixa d'Arizona i pel que he viscut en 1er de Batxiller.

    Tenia un profesor d' Història (que guarde molt bon record d'ell) que la 2na Guerra Mundial ens la va explicar a través de películes i documentals, sense tocar el llibre per a res, i a l'examen aprovarem qüasi tots.

    Ara bé, per trobar-li una pega a tot açó, cal tindre en compter que d' Internet no s'ha de fiar al 100%, ja que poden hi habre moltes errades en l'informació. Un exemple d'acó: la wikipèdia. Pense que l'ús d'aquestes ferramentes deurien d'estar acompanyades pel llibre de text i s'utilitzaria només per tal de comprovar alguns dubtes que ens puguen sorgir d' Internet.

    Aixó es tot, ara mateixa no se m'ocurreix res més.

    ResponderEliminar
  2. Este comentario ha sido eliminado por el autor.

    ResponderEliminar
  3. De fet, la forma que tenia el teu professor per a impartir la classe, és interessant, ja que deixa de costat el llibre de text però compleix l'objectiu més o menys general (des del meu punt de vista) de l'assignatura, que és que l'alumnat aprenga allò que es demana i el més important, que no s'oblide tan facilment com quan se sol estudiar de memòria, ja que el resultat no és molt bo que digam.

    Està clar que internet no és 100% fiable, però aci és quan entraria el joc de buscar aquelles pàgines que realment són interessants per a aprendre. Aleshores, si açò s'acompleix, podem dir que es faria un bon ús d'aaquesta ferramenta :)

    ResponderEliminar